وادیم کریوخین، مدیر بخش تورهای ورودی «اینتوریسم» در گفتگو با ایراس:

افزایش توجه به روسیه در بازار گردشگری ایران، مرهون گرمتر شدن مناسبات سیاسی دو کشور است.

تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۴
Share/Save/Bookmark
 
ما قصد داریم جغرافیای گردشگری را برای ایران وسیع تر کنیم. در حال حاضر دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ در برنامه ها قرار می گیرند. از سال گذشته مسیر سوچی را هم با هواپیماهای چارتر راه اندازی کردیم. برای سال آینده مسیر قازان را هم راه اندازی می کنیم ... اما از جانب ایران، سازمان گردشگری این کشور باید علاوه بر شرکت در نمایشگاه سالانه، دست به کار تبلیغات گسترده تر بشود. ایران در بین کشورهای خاورمیانه جذابیت های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که برای مردم روس ناشناخته مانده است ...
 
ایراس: امسال شمار گردشگران ایرانی به روسیه رکورد شکست. در سایه گرمتر شدن روابط سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه و پس از تکرار مداوم عبارت «عدم شناخت درست مردم دو کشور از هم»، طی سال های اخیر شاهد تغییراتی محسوس در حوزه های مختلف زندگی دو کشور هستیم. علیرغم باز بودن درب های بازار گردشگری روسیه به روی جهانیان، این دنیا برای ما در مه غلیظی قرار داشته. گویا همسایه شمالی آنسوی دریای خزر برای ما و همسایه جنوبی این سوی دریای خزر برای روس ها ناشناخته مانده است. شاید بتوان تقصیر این همه غفلت را به گردن کانال های نه چندان فعال دیپلماسی عمومی دو کشور انداخت که آرام آرام از خواب زمستانی بیدار می شوند.
 
به هر حال، چندسالی است که موسم بهار فرارسیده و مقدمات نزدیکی دو ملت در سطوح بالای کشور و با امضای اسناد و موافقت نامه های همکاری آماده شده است. پس از ملاقات آقای رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آلگ سافانوف رییس آژانس فدرال گردشگری روسیه و طرح مشکلات و پیشنهادات دو طرف، قول و قرارها برای گذاشتن سنگ بنای محکم صنعت گردشگری و این شاخه پرمنفعت در دو کشور گذاشته شد. روسیه با افتتاح دفتر اطلاع رسانی «ویزیت راشا» سعی در محکم کردن جای پای خود کرد و همزمان غرفه روسیه در نمایشگاه گردشگری سال 1394 و ارایه پکیج ها و کتابچه های جذاب راهنما سیاست هدفمند خود را با چشم انداز بلند مدت به اجرا گذاشت. در مقابل قرار بر این شد که دفتر اطلاع رسانی «ویزیت ایران» نیز با هدف شناسایی ایران و اقدامات مشابه در روسیه بازگشایی شود که تا امروز به انجام نرسیده است.
 
«اینتوریسم» یکی از شرکت های بزرگ و معتبر در حوزه گردشگری روسیه است که به دلیل سبقه طولانی در کار با گردشگران ایرانی و ارتباطات نزدیک با آژانس فدرال گردشگری روسیه، عهده دار مسئولیت های دفتر «ویزیت راشا» در ایران شده و امروز از حجم گردشگران ایرانی در روسیه بیشترین سهم را دارد. در همین رابطه گفتگویی داشتیم با وادیم کریوخین، مدیر بخش تورهای ورودی «اینتوریسم» که در ادامه می خوانید:
 
ایراس: آقای کریوخین، امسال رقابت در بازار روسیه برای تورگردانان روس و ایرانی بسیار داغ بوده و همانطور که آقای لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران هم اشاره کرده اند، سال 2016 رکورد همه سال-های قبل را شکسته است. اگر ممکن است توضیحی کلی درباره وضعیت بازار گردشگری بفرمایید.
 
وادیم کریوخین: با نگاهی به  وضعیت بازار گردشگری طی یک دهه گذشته، با قاطعیت می توان گفت که حجم گردشگران از ایران به روسیه و به تبع آن، تعداد آژانس های گردشگری که در بازار ایران فعالیت  دارند، به نسبت قبل افزایش چشمگیری داشته اند. سابق تنها «اینتوریسم» در این زمینه فعالیت داشت، اما امروز ده شرکت بزرگ ایرانی و روس سفرهای گردشگران ایرانی به روسیه را هماهنگ می کنند.
 
با اقداماتی که از مجاری دیپلماتیک دو کشور انجام گرفته و توافقات بین دولی که به مرحله اجرا درآمده اند، روند صدور ویزا برای گردشگران ساده تر از قبل شده، اگرچه موارد زیادی درباره سخت تر شدن روند صدور ویزا در سفارت روسیه گزارش شده و موارد متعددی هم در فرودگاه های روسیه به بازگرداندن مسافر انجامیده است که دلایل آن توجیه سیاسی داشته و یا به تخلفات برخی شرکت های گردشگری ناآگاه و غیرمعتبر مربوط می شده. است اما به طور کل، استقبال از طرف ایرانی بسیار چشمگیر و از طرف روس هم نسبتا خوب بوده است. شرایط بوجود آمده طی این ده سال را می توان بر اساس افزایش حجم گردشگران ایرانی در روسیه ارزیابی کرد. ده سال پیش تعداد گردشگران ایرانی که به روسیه سفر می کردند در حدود 1500 تا 2000 نفر در سال بود که سال گذشته و امسال به 25 تا 30 هزار گردشگر در سال رسیده است.
 
ایراس: چه مشکلاتی در مسیر توسعه گردشگری ایران و روسیه وجود دارد؟
 
وادیم کریوخین: سال های متمادی مشکل اصلی ما محدودیت های موجود در خطوط هوایی بین دو کشور بود. فقط دو شرکت هواپیمایی «ایرفلوت» پنج روز در هفته و ایران ایر «یک روز در هفته» مسافران دو کشور را جابجا می کردند. این موضوع مانع بزرگی در مسیر توسعه گردشگری بود. در آن زمان هنوز پروازهای چارتر راه اندازی نشده بودند. از پنج سال پیش یک شرکت ایرانی پروازهای چارتر را راه اندازی کرد.
 
در این یک سال گذشته هم اسناد جدید دولتی بین دو کشور به امضاء رسیده که مشکلات خطوط هوایی را تا حدی حل و فصل می کند.
 
از طرف دیگر توجه به روسیه در بازار گردشگری ایران به شدت بالا رفته که تا حد زیادی مرهون گرمتر شدن مناسبات سیاسی دو کشور و انتشار اخبار و اطلاعات مثبت و مستند درباره روسیه به مردم ایران است. بر همین مبنا پروازهای جدید چارتر از جمله قشم ایر، زاگرس، تابان و ماهان راه اندازی شدند و ماهان در کنار ایران ایر و ایرفلوت پروازهای دایمی بین ایران و روسیه را ابتدا سه روز و بعد 4 و 5 روز در هفته راه اندازی کرد.
 
مشکلات امسال و دو سال آینده عمدتا در محل استقرار گردشگران در طول فصل است. امسال بسیاری از تورگردانان به دلیل کمبود هتل برای اسکان گردشگران مجبور به رد بسیاری از درخواست های آژانس های گردشگری در ایران و قاعدتا سایر کشورها از جمله فرانسه و اسپانیا و ... شدند، زیرا اتاق خالی بویژه در سنت پترزبورگ وجود نداشت. سال آینده هم برنامه جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه برگزار می شود که قاعدتا این مشکل بیشتر نمود خواهد کرد.
 
البته، جام جهانی به پروازهای چارتر صدمه وارد می کند، زیرا در زمان برگزاری مسابقات پروازهای چارتر لغو می شوند و همین مساله فاصله ای بین پروازها ایجاد می کند که در صنعت گردشگری توجیه ندارد.
 
به همین خاطر، فعلا تصوری از روند توسعه صنعت گردشگری دو کشور در یک سال آینده نداریم.
 
از دیگر مشکلات این است که در کنار ده شرکت بزرگ اپراتور فعال در این حوزه، تعداد زیادی آژانس کوچک در ایران حضور دارند که خدمات را به صورت مقطعی در نظر می گیرند. این شرکت ها از نیروهای غیرحرفه ای در حوزه گردشگری استفاده می کنند. به طور مثال، دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته-های غیرمرتبط اعم از پزشکی و غیره که تابستان وقت اضافی دارند به عنوان راهنمای گردشگری مشغول به کار می شوند. اولا که این روش کار غیرقانونی است. دوم اینکه بر قیمت خدمات تاثیر می گذارد. این شرکت ها از پرداخت مالیات می کنند، در صورتی که شرکت های روسی در اینجا مالیات می پردازند و قیمت نهایی شرکت ایرانی و روس تفاوت پیدا می کند که به ضرر روس ها است. موضوع بعدی اطلاعاتی است که این راهنماها در اختیار گردشگران ایرانی می گذارند. موارد زیادی مشاهده شده که راهنما در مسایل بدیهی دچار اشتباه شده است. به طور مثال می گویند که آرامگاه یلتسین در کرملین است و یا موضوعات دیگر که با واقعیات روسیه هیچ تناسبی ندارند.
 
از طرف دیگر این شرکت ها فقط سه ماه در بازار کار می کنند، پس اهمیتی به کسب اعتبار و رقابت درست در بازار نمی دهند، مهمترین مساله برای آنها کسب درآمد در چشم انداز کوتاه است که در نهایت به بازار ضربه می زند. زیرا بسیاری از گردشگران ناراضی برمی گردند. اما متاسفانه شرایط به این صورت است.
 
ایراس: چشم انداز این حوزه را در سال های آتی چگونه ارزیابی می کنید؟
 
وادیم کریوخین: پیش بینی ها برای سال آینده مثبت است و ما انتظار افزایش حجم گردشگران را داریم. به همین خاطر روی زیرساخت ها کار می کنیم، هتل های جدیدی در حال احداث هستند که طی یک تا دو سال آینده به بهره برداری می رسند و به عبارتی زمینه را برای حضور گردشگران آماده می کنیم.
 
ایراس: به نظر شما دفتر «ویزیت راشا» که سال گذشته در ایران افتتاح شد، تا چه حد به گرداندن چرخ گردشگری روسیه کمک کرده است؟
 
وادیم کریوخین: فعلا متاسفانه کمک زیادی نکرده است. چون فکر می کنم که ما در انتخاب مدیریت این دفتر مرتکب اشتباه شدیم. ما انتظار برنامه ها و فعالیت های بیشتری را داشتیم. ما برنامه مارکتینگ خوبی را آماده کرده بودیم. برنامه اعزام تعدادی از فعالان حوزه رسانه در قالب «پرس تور» برای شهر قازان در جمهوری تاتارستان را داشتیم. این تور تمام هزینه های مربوط به بلیط و اقامت در محل را در برمی گیرد و جاذبه های گردشگری را به منظور تبلیغات بعدی از نزدیک به اعضای تور نشان می دهد. اما متاسفانه هیچ کاری از طرف دفتر انجام نشد و هیچ کدام از انتظارات ما هم برآورده نشدند.
 
اما امیدواریم که شرایط تغییر کند، چون روسیه امسال هم در نمایشگاه گردشگری ماه فوریه شرکت خواهد کرد. در این نمایشگاه غرفه روسیه و «ویزیت راشا» برنامه حضور در مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 را عرضه خواهد کرد. با توجه به محبوبیت بازی های فوتبال در ایران، فکر می کنم که استقبال خوبی از آن بشود. در همین مدت هم اصلاحاتی در کار دفتر «ویزیت راشا» خواهیم داد تا اهداف و برنامه ها محقق شوند.
 
ایراس: ارزیابی شما از وضعیت تورهای خروجی روسیه به ایران چطور است؟ برای جذب گردشگران روس به ایران چه اقداماتی انجام شده است؟
 
وادیم کریوخین: کارهای زیادی در این رابطه انجام نگرفته است. به عبارتی از طرف روس ها کار خاصی انجام نشده و تمام برنامه ها به تبلیغات شرکت های ایرانی و برنامه های فرهنگی نهادهای ایرانی متمرکز در روسیه محدود می شود. از بین تورگردانان بزرگ، یک شرکت امسال به طور عمده روی بازار ایران و اعزام گردشگران روس کار کرده است که نسبتا هم موفق بوده است، اما آمار و ارقام چندان بالا نیست.
 
احتمالا بعد از راه اندازی خطوط هوایی S7 که اسناد دولتی و موافقتنامه های آن توسط دو طرف به امضا رسیده است، شرایط بهتر شود.
 
اما متاسفانه به دلیل کافی نبودن تبلیغات در سطح کشور، عده زیادی از مردم روسیه ایران و عراق را اشتباه می گیرند که همین تصور عاملی بازدارنده برای سفر به ایران است.
 
به اعتقاد بنده، سازمان گردشگری ایران باید علاوه بر شرکت در نمایشگاه  سالانه، دست به کار تبلیغات گسترده تر بشود. ایران در بین کشورهای خاورمیانه جذابیت های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که برای مردم روس ناشناخته مانده است. با بمباران عراق و سوریه، عملا آثار تاریخی و فرهنگی زیادی در خاورمیانه باقی نمانده است، اما خوشبختانه جذابیت های ایران حفظ شده اند.
 
ایراس: قرار بر این بود که دفتر «ویزیت ایران» هم در روسیه افتتاح شود تا به شکل متمرکز تبلیغات برای ایران و شناساندن آن به مردم روسیه انجام بگیرد. چرا این کار انجام نشده تا امروز؟
 
وادیم کریوخین: من متاسفانه اطلاع چندانی ندارم. اجرای این ایده تاثیر زیادی بر رشد حجم گردشگران از روسیه به ایران دارد، اما به دلایلی که برای ما روشن نیست، این کار تا امروز انجام نشده است.
 
ایراس: برنامه بعدی شما برای گسترش بازار گردشگری روسیه چیست؟
 
وادیم کریوخین: ما قصد داریم جغرافیای گردشگری را برای ایران وسیع تر کنیم. در حال حاضر دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ در برنامه ها قرار می گیرند. از سال گذشته مسیر سوچی را هم با هواپیماهای چارتر راه اندازی کردیم. برای سال آینده مسیر قازان را هم راه اندازی می کنیم. بویژه اینکه مدیریت سازمان گردشگری این جمهوری بسیار فعال عمل می کند. آنها برای توسعه این مسیر آمادگی همکاری های همه جانبه از جمله سرمایه گذاری در تبلیغات را دارند. شهر هم جذابیت های زیادی دارد.
 
ایراس: برای کریمه چه برنامه هایی دارید؟
 
وادیم کریوخین: برای کریمه هنوز برنامه خاصی نداریم. البته تعدادی از تورگردانان در این مسیر کارهایی انجام داده اند. اما زیرساخت های شبه جزیره کریمه هنوز آمادگی پذیرایی از تعداد انبوه گردشگران را ندارند. در این منطقه فقط یک هتل بزرگ و مناسب وجود دارد که از شبکه  هتل های ترکیه است. با توجه به درخواست های ایرانیان برای محل اقامت و خدمات، فعلا شرایط مناسب راه اندازی این مسیر نیست. شاید بعد از سه یا چهار سال بتوانیم در این مسیر نیز فعالیت کنیم.
 
ایراس: همانطور که اطلاع دارید جمهوری های قفقاز در پروژه ای تحت عنوان «راه ابریشم» با کشور چین اقدام به توسعه گردشگری در این منطقه کرده اند. آیا شما هم در خصوص جمهوری های قفقاز شمالی برنامه ای دارید؟ به طور مثال جاذبه های گردشگری در داغستان از جمله نارین قلعه، یا جمهوری چچن و دیگر نقاط این منطقه.
 
وادیم کریوخین: ما قصد داشتیم از طریق دفتر «ویزیت راشا» یک تور تبلیغاتی به این منطقه اعزام کنیم. قرار بود نمایندگان چچن، داغستان و مناطق آستاراخان و در مقابل شهرهای اصفهان، شیراز، تهران، مشهد را در یک جا جمع کنیم. این شهرها ظرفیت های بالایی برای گردشگری دارند. اما تمام این کارها بسته به توسعه آتی دفتر «ویزیت راشا» است و به آینده موکول می شوند.
 

----------
مصاحبه کننده: فرزانه شفیعی
 
 
کد مطلب: 2050